Close

August 16, 2014

Het Ultra Manifest: “Against modern football”

“Het ‘Manifest’ [door de vermaarde ‘Curva Sud’ van AS Roma opgetekend en intussen door meer dan honderd ultra-groeperingen in Europa ondertekend] dient als het ware als een soort erecode voor ultra’s en heeft met name betrekking op de afkeer jegens de grote commerciele belangen. De regels dienen te worden ingevoerd tegen het moderne voetbal waarin televisiezenders bepalen wanneer een duel wordt gespeeld, rijke oliesjeiks clubs opkopen om er duurbetaalde sterren te stallen en een slaatje te slaan uit de ‘merchandise’, transfersommen en torenhoge entreeprijzen, zonder rekening te houden met de tradities en clubcultuur. Om van het moderne voetbal weer een volkssport te maken moeten volgens de grondleggers van het Manifest de volgende Europese regels [Elf Geboden] worden ingevoerd:

1. Enkel een transferperiode, voor aanvang van het seizoen.
2. Er moet een limiet komen op het aantal buitenlandse spelers, want deze blokkeren de doorstroom van jong nationaal talent en vervreemden de club van zijn supporters.
3. Een schorsing van een jaar voor spelers die hun contract niet willen uitdienen, omdat ze willen spelen voor een club die meer betaalt.
4. Alle wedstrijden van de speelweek dienen op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip te worden gespeeld.
5. Een clubvoorzitter mag geen belangen hebben bij een andere club.
6. Verbod voor clubs om kaarten voor uitwedstrijden exclusief aan reisbureaus te verkopen.
7. Teruggaan naar de oude opzet van de Europacup I: enkel landskampioenen mogen hieraan deelnemen.
8. Spelers dragen op hun shirt de nummers 1 tot en met 11.
9. Geen spelersnamen op de shirts.
10. Het traditionele tenue moet gehandhaafd bijven. Ook in de uitshirts dienen de clubkleuren naar voren te komen.
11. Spelers moeten de vrijheid krijgen om hun goal te vieren.

[…] [D]e algemene ultra-leus ‘Against modern football’ zie je steeds vaker in Europese stadions terug. Alsmaar meer voetballiefhebbers balen van de buitensporige invloed die het grote geld heeft op het hedendaagse profvoetbal. De invloed van de commercie betekent de doodsteek voor de Italiaanse Serie A. […].”

(Tom Bodde, Van Letland tot Langeleegte [2014], blz 105-107)

Literatuur

Tom Bodde, Confetti, bier en staanplaatsen – voetbalanekdotes van een groundhopper [2008].

Tom Bodde, … auf der Suche nach dem Kick – Fussballabenteuer eines Groundhoppers, DC Verlag, Bochum 2013.

Tom Bodde, De voetbalhel – anekdotes van een groundhopper [2011].