Close

May 10, 2013

De Eerste Grote Bieroorlog: hoor en wederhoor

“Een paar jaar geleden kwam het allemaal samen in de Eerste Grote Bieroorlog. Een curieus, onnavolgbaar grondgevecht tussen twee bierbrouwers, de ene uit Breda en de andere niet, compleet met een volksopstand en een digitaal bombardement.

Het begon allemaal toen Theo Mommers, destijds nog directeur, de onderhandelingen opende met Bavaria, de Oost-Brabantse bierbrouwers uit de buurt waar hij zelf vandaan komt. Nou ja, onderhandelingen: vanaf de eerste dag stond min of meer vast dat Bavaria voortaan het bier mocht gaan tappen bij NAC.
De stad blek te klein en Leiden in last. Want Bavaria, was dat niet die ‘uilenzeik’ uit de buurt van Eindhoven? Wat moesten de NAC-supporters daar mee, in vredesnaam? Waarom niet gewoon het oude vertrouwde Oranjeboom of Jupiler, het bier van Interbrew, de bouwerij met Bredase roots? Dat was toch al die jaren prima geweest?

Interbrew was nota bene één van de zogenoemde Founders van het NAC-stadion en al sinds een eeuwigheid een trouwe partner. Bovendien, in Bredase café’s drinkt er doorgaans niemand Bavaria. In het Stammeneke niet en in de Bommel niet en in de Markhoek al helemaal niet, om over de oude Cordial maar te zwijgen.

Een digitaal verzet brak los. Maandenlang ging het op fansite DeRat.nl over niets anders dan de Grote Bieroorlog. Er werd opgeroepen tot een opstand, compleet met een aanval op de hoofdingang en een boycot van de ‘Eindhovense uilenzeik’. BN/De Stem berichtte lustig over de hele kwestie, met reacties van het zwaar teleurgestelde Interbrew. De internationaal/Bredase brouwer voelde zich oneerlijk behandeld door NAC, dat helemaal geen ruimte had geboden voor onderhandelingen.

En het werd Bavaria, hoe hevig het verzet ook mocht wezen. Mommers sloot een contract af voor meerdere jaren en het pleit was beslecht. Van de boycot kwam daarna weinig terecht, want het voerde wat ver om voortaan zelf blikjes Jupiler mee te gaan smokkelen. En geen bier meer drinken bij een Avondje NAC, dat was ook geen optie. Bovendien, zoals het op internet al snel semi-filosofisch klonk: ‘Na tien bier proef je verschil toch niet meer’.

Bavaria deed ondertussen alles om het publiek alsnog voor zich te winnen. Het gaf een enorme vlag cadeau en liet bierglazen op de markt brengen met de skyline van Brda erop. Bavaria, wilde Bavaria er maar mee zeggen, was heus de beroerdste niet.”

(Sjoerd Mossou, Avondje NAC – Een liefdesverklaring, Uitgeverij Bertram + de Leeuw, 2012, blz 84-85)

“Mommers geeft een voorbeeld van de negatieve invloed die supportersgroepen soms kunnen uitoefenen: ‘Het oude tienjarige contract van NAC met bierleverancier Interbrew liep af, dus we schreven een tender uit voor een nieuw contract. Uiteindelijk kozen we ervoor om Bavaria aan te trekken; de netto-opbrengst zou met Bavaria vele malen hoger worden dan voorheen. Tijdens het proces ontstond er onrust, want Interbrew heeft zijn wortels in Breda, vanuit het broegere Oranjeboom. Op de tribunes zaten daarom veel supporters met een Interbrew-verleden, of ze werkten er zelfs. Toen het ernaar uitzag dat Interbrew ging verliezen, kwamen er spandoeken in het stadion, ikzelf werd beschuldigd van het aannemen van steekpenningen en op internet werd van alles geroepen. Het sloeg nergens op, wij wilden gewoon voor NAC de beste deal sluiten. Dit soort vreemde onruststokerij maak je bij een gewoon bedrijf natuurlijk niet mee, maar in de voetballerij is alles mogelijk, tot aan bedreigingen en fysiek geweld toe’.”

(Theo Mommers, Randje buitenspel – Over machtsstrijd, geld, crisis en puinruimen in het betaald voetbal, Opgetekend door Guido Derksen, Tirion Uitgevers, Utrecht 2012, blz 131)