Close

December 21, 2012

“Een betaald voetbalclub is geen normaal bedrijf”

looijen

“‘Een voetbalclub verschilt in vijf opzichten van een normaal bedrijf. Het eerste verschil is dat de mensen op de werkvloer veel meer verdienen dan bij een gewoon bedrijf. Voetballers krijgen meer dan de trainer, de directeur en de raad van commissarissen. Een timmerman verdient natuurlijk niet meer dan een directeur van een bedrijf.

Het tweede verschil is dat een bvo voor 50 procent drijft op vrijwilligers, de leiders, de verzorgers, de fysio’s, noem maar op. Vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend, maar toch.

Het derde en misschien wel het belangrijkste is dat emoties nergens zoveel invloed hebben als bij een voetbalclub. Als de socios bij Real Madrid met witte zakdoekjes zwaaien, wordt de president nerveus, die gaat zeuren bij de technisch directeur, die weer gaat zeuren bij de trainer, en die weer naar de spelers. Emoties spelen dus een heel belangrijke rol in het voetbal.

Het vierde verschil is de publiciteit. Welk bedrijf krijgt net zoveel publiciteit als het voetbal? Gen enkel! Zo was ik eens met [trainer] Johan Neeskens in een café omdat we dachten dat daar spelers op een ongepast moment aanwezig waren. We hadden in die tijd nogal wat jongens die van gezelligheid hielden. Het werd nogal laat. Ik ging om drie uur naar bed en de volgende morgen keek mijn vrouw op internet. ‘Nou, ik zag net dat je gisteren nog behoorlijk laat op stap was’. Dus ze wist al waar ik was geweest voordat ik iets had kunnen zeggen.

Het vijfde verschil is dat geen enkel bedrijf zoveel verschillende stakeholders heeft. Ga maar na: een voetbalclub heeft te maken met het grootste tuig in relatie tot de veiligheid, maar ook met mensen die in de Quote staan. Die moet je allemaal te vriend houden.’”

(Bert Nederlof, “Leen Looijen – Van verliezen leer je winnen”, [2012], blz 96-97)

Samenvatting

De vijf verschillen tussen de gemiddelde voetbalclub en een normaal bedrijf kunnen als vogt worden samengevat: 1) 1) een niet op hiërarchie (gezagsuitoefening) gebaseerd “salarishuis”: de werknemers verdienen meer dan de werkgever; 2) vrijwilligerswerk (een karaktertrek in oorsprong daterend uit het amateurtijdperk: de club als vereniging van leden; 3) emotiemanagement: consumenten/klanten/cliënten zijn supporters/fans (ook: druk van sponsors; RS); 4) disproportionele publiciteit en media-aandacht; 5) groot aantal stakeholders (waaronder de supporters en ook sponsors).