Close

March 15, 2012

Legaal scoren met een “handsbal”: wie is de doelpuntenmaker?

img_guidetti

Een opmerkelijk doelpunt deed zich voor tijdens de wedstrijd Feyenoord – Vitesse. De bal werd via een corner ingebracht, en Leerdam (Feyenoord) kopte deze richting het doelvlak van Vitesse. Onderweg werd de bal door Feyenoord spits John Guidetti geraakt met zijn arm, waardoor deze in het doel van Vitesse verdween.

Scheidsrechter Gözübüyük besliste dat er geen sprake was van een handsbal en kende een geldig doelpunt toe. Vanaf zijn positie had hij goed kunnen waarnemen dat de bal werd geraakt door de arm van een Feyenoord speler. Maar hij stelde kennelijk vast dat er geen opzet in het spel was. Opzet is een voorwaarde waarvan sprake moet zijn, om het beroeren van de bal met de arm te kunnen bestraffen. Law 12 van FIFA’s Laws of the Game (Interpretation) stelt:

Handling the ball

Handling the ball involves a deliberate act of a player making contact with the ball with his hand or arm. The referee must take the following into consideration:

– the movement of the hand towards the ball (not the ball towards the hand)

– the distance between the opponent and the ball (unexpected ball)

– the position of the hand does not necessarily mean that there is an infringement

[…]

Er valt over te discussiëren of Guidetti met opzet scoorde of de bal per ongeluk op de arm had gekregen. Hij vierde het doelpunt alsof de bal door zijn toedoen in het doel was verdwenen. Uiteraard is zijn gedrag na het doelpunt niet doorslaggevend, zelfs formeel irrelevant bij de beoordeling van de situatie.

De KNVB (via het wedstrijdformulier ingevuld door de scheidsrechter) oordeelde ook dat John Guidetti de doelpuntenmaker was. Dat kon ook niet anders, want dan was het om een strafbare handsbal gegaan. Hij scoorde in totaal drie keer tegen Vitesse, en de media spraken over (weer) een “hattrick” van John Guidetti.

Guidetti scoorde officieel dus onopzettelijk met de arm. Maar zou het doelpunt, indien er geen sprake was van opzet, niet moeten worden toegekend aan de speler die de kopbal op doel plaatste?

Wanneer de own goal guidelines van FIFA worden geraadpleegd, blijkt dat regel 2 en 3 niet van toepassing zijn: er was immers geen opzet (“intentionally”) van Guidetti (regel 2) en de kopbal van Leerdam ging niet “wide” (naast):

2. – If a goal-bound shot is intentionally redirected into the opponent’s net, the goal will be credited to the player whose action produced the change of direction.
3. – If a shot is going wide and is then deflected or redirected into the opponent’s goal by a teammate or an opponent, this player will of course be credited with the goal.

Regel 1 is wel toepasbaar, want deze stelt:

1. – If a goal-bound shot accidentally bounces off a player into the opponent’s goal, the goal will be awarded to the player who struck the ball towards the target in the first place.

De doelpoging ging richting het doelvlak, en kaatste per ongeluk van John Guidetti af, in het doel van Vitesse. Volgens de guideline moet het doelpunt wordt toegekend aan de speler die aanvankelijk de doelpoging deed en de bal vaart gaf. In casu Feyenoord – Vitesse was dat de koppende Kelvin Leerdam!